Berichten

De cyberweek: goedaardig of kwaadaardig?

Google: goedaardig of kwaadaardig?

“Don’t be evil.”

Die zin is sinds 2000 een belangrijk deel van de Google gedragscode. Een hele geruststelling voor gebruikers die zich zorgen maken over de macht van het enorme bedrijf. Helaas…

Gizmodo berichtte deze week dat de zin, die verschillende keren in de gedragscode voorkwam, er begin mei vrijwel volledig uitgeschrapt is. En dat in een periode dat er ongekend veel Google medewerkers zijn opgestapt uit onvrede over de samenwerking van Google met het Pentagon. Moeten we nu heel bang worden…?

Beslist niet in de categorie ‘evil’ is de aankondiging van Google Chrome om per september te stoppen met het groene slotje voor veilige sites. Klinkt slecht, maar is in feite een stap voorwaarts. We mogen er voortaan als gebruiker vanuit gaan dat een site veilig is en krijgen alleen bericht als dat niet zo is – waarmee de norm verschuift naar veilig. En dat is een mooie stap vooruit.

 

Drones: goedaardig of kwaadaardig?

Het is leuk speelgoed. Je kunt er prachtige panorama-foto’s en -films mee maken. Je kunt er olifanten mee beschermen. Ze zijn veelbelovend als bezorgers voor al je Amazon spulletjes.

Prachtige technologie. Drones.

Maar het is duidelijk dat drones ook hun duistere kant hebben. We hebben verhalen gehoord over botsingen met vliegtuigen; IS heeft ze ingezet als oorlogswapen. Een paar weken geleden kwam naar buiten dat criminelen een swarm van snelle minidrones gebruikten tegen FBI agenten die een gijzelaar wilden bevrijden. En deze week leerden we hoe Israël traangasdrones inzette boven de Gaza-strook.

Drones can kill.

De mogelijkheden van deze kleine lichtgewicht helikoptertjes zijn bijna onbeperkt. En veel van die mogelijkheden zijn offensief. Er is geen zichzelf respecterende legermacht of politieorganisatie die zich niet met drone technologie bezighoudt. Terroristische groeperingen zijn al even geïnteresseerd.

En we zijn nog bepaald niet aan het eind van de ontwikkelingen. Next: bewapende drones met AI besturing.

 

Kaspersky: Goedaardig of kwaadaardig?

De wereld polariseert, en de cyberwereld polariseert mee. Internet securitybedrijf Kaspersky is daar een slachtoffer van. Als Russisch bedrijf was het al in de ban gedaan door de Amerikaanse overheid. Nu volgt de Nederlandse. De redenering is helder en moeilijk te weerleggen. Russische bedrijven zijn verplicht om desgevraagd mee te werken met de FSB. En Antivirussoftware staat op een heleboel machines geïnstalleerd. En heeft toegang tot de hele computer nodig om zijn werk goed te kunnen doen. Dat opent mogelijkheden voor spionage of cyberwarfare.

Er zijn geen aanwijzingen dat Kaspersky dat ook ooit daadwerkelijk gedaan heeft, en de kans erop is ook behoorlijk klein, aangezien een dergelijke praktijk je de kop kost als AV bedrijf. Maar internationale politiek werkt niet op basis van het credo onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Wel met risico-inschattingen en politiek-economische belangen. Als reactie verhuist Kaspersky naar Zwitserland. Maar of dat genoeg is?

De volgende vraag voor de politiek is waarom we wel Antivirusbedrijven uit andere landen zouden vertrouwen. We kunnen ons nog herinneren hoe onze Amerikaanse en Engelse bondgenoten een paar jaar geleden nog betrapt werden op het bespioneren van bondgenoten. Voor de beste veiligheid kunnen we dus maar het beste Nederlandse, of vooruit dan maar, Europese, antivirus gebruiken, toch?

Het probleem met die gedachtengang is dat het weliswaar op korte termijn in landsbelang kan zijn, maar op de langere termijn de veiligheid van het internet als geheel vermindert. Keuzemogelijkheden en internationale samenwerking leveren een betere risicobeheersing dan isolationisme.

 

AVG: goedaardig of kwaadaardig?

Ik moest ‘m gewoon nog even toevoegen…

25 mei is de grote datum. Maar dat wist u waarschijnlijk al. Want we worden doodgegooid met privacyupdates, seminars en herinneringen. En meningen. Er zijn mensen die denken dat de nieuwe Europese privacywetgeving elke innovatie en marketing in Europa – en daarmee de economie – kapot maakt. Er zijn ook mensen die vinden dat het hoog tijd werd dat de burger wordt beschermd tegen een veel te ver doorgegroeide overdaad aan marketing- en verzamelwoede. Waar gaat het heen? We gaan het de komende weken zien…

No Comments :

Geef een reactie :

* Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: