Berichten

drone airplane

Kleine drone, grote gevolgen

Gatwick

Je zou er maar staan, klaar om op vakantie te gaan. Wordt het hele vliegveld gesloten. En dat allemaal vanwege een drone. Dat overkwam 140.000 passagiers afgelopen donderdag op London Gatwick.

Drones mogen niet in de buurt van luchthavens vliegen. Dat doen ze soms toch, en dat heeft in het verleden al eens voor gevaarlijke situaties gezorgd. Dat was dan, hopen we, meestal per ongeluk. Maar deze drone was anders: het leek wel of het de bedoeling van de bestuurder was om het vliegverkeer te ontregelen.

Veel verhalen, weinig bewijs

Of tenminste, dat zeggen ze. Het was ook geen gewone drone maar een industrieel model. Of een aangepast model. Want de batterijduur was veel langer dan de gebruikelijke 10 tot 20 minuten. En hij werd – blijkbaar – van een grotere afstand aangestuurd. Tenminste, dat zeggen ze. Ik heb ook gehoord dat het meerdere drones waren. En dat ze weggingen, en net toen de luchthaven de vluchten weer wilde hervatten terugkwamen.

Ik ben op zoek geweest naar opnames, en het valt me op dat er geen goede beelden van de drone circuleren. Er is wel wat, zoals deze op Twitter, maar het is allemaal niet zo heel erg overtuigend. Het zou zelfs kunnen dat het loos alarm was.

Maar ondertussen is er een kapotte drone in de buurt gevonden. Alleen ook daar weer geen foto’s. Kortom: we wachten nog even af tot we meer weten over wat er nou precies gebeurd is.

Kleine oorzaken, grote gevolgen

Maar hoe het ook precies zat, dat er 1000 vluchten gecancelled zijn op een van Europa’s drukste luchthavens is niet niks. Dat geeft aan hoe nauw ons dagelijkse leven eigenlijk luistert. Er hoeft maar iets te gebeuren of de boel loopt in duigen.

En daar komt de technologie om de hoek kijken. Door de snelle technologische ontwikkelingen wordt het steeds makkelijker voor kleine groepen en eenlingen om de maatschappij te ontregelen. Het is dan ook bijna verrassend dat het meestal wel goed gaat. Vooral als je bedenkt hoeveel verschillende risico’s de verdediging moet beheersen: van bomdreigingen tot drones tot cyberattacks tot poederbrieven.

En toch… ben ik er niet gerust op dat de beveiliging het tempo altijd zal kunnen bijbenen. We zullen onze maatschappij ook robuuster moeten maken, zodat dingen minder snel stilstaan als er wat gebeurt. Binnen de IT betekent dat bijvoorbeeld een crisisplan: wat te doen als al je ICT eruit ligt.

Voor een luchthaven is dat wat ingewikkelder. Je zou de no fly zone groter kunnen maken. Je kunt een wet afvaardigen dat mensen hun drone moeten registreren. Maar net als alle andere risico’s: helemaal tegenhouden kun je ze toch niet. Dus misschien voor u ook wel een goed idee: een crisisplan voor als uw reis niet verloopt zoals gepland.

De Nederlandse fly- en no fly-zones. bron: kadaster

startfoto (CC0) Collage van foto’s van skeeze en RGY23

No Comments :

Geef een reactie :

* Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: