Berichten

Complottheorieën

Is het u ook opgevallen dat er de laatste jaren steeds meer berichten over de platte aarde verschijnen? Rare ideeën en complottheorieën krijgen steeds meer aandacht. En dat heeft iets te maken met de manier waarop het internet in elkaar zit.

Het is natuurlijk altijd al zo geweest dat de schreeuwende minderheid veel meer aandacht trekt dan de stille meerderheid. Kranten en journaals vallen er elke keer weer voor, en dat levert een vertekend beeld van de werkelijkheid. Een bias, zoals dat in het Engels heet.

Maar journalisten, en eigenlijk alle mensen, staan niet langer alleen in onze bias. Zelflerende programma’s, AI’s, sluiten zich bij ons aan. En deze zelflerende programma’s zijn zo ingesteld dat ze graag een maximale bias bereiken. Want dat verdient geld.

Kijkcijfers of clicks: het komt uiteindelijk meer op de advertentie-inkomen. En dus wordt het internet door de grote spelers zo in elkaar gezet dat u zo lang mogelijk online blijft, en zo veel mogelijk advertenties ziet. En dat betekent dat rare theorieën veel meer aandacht krijgen dan reguliere theorieën. Niet omdat ze ook maar bij benadering kloppen, maar omdat ze de kijkcijfers opstuwen.

Wat u te zien krijgt op de gemiddelde webpagina is allang niet meer toevallig. Reclames en aanbevelingen worden op maat gemaakt op basis van uw kijkgedrag en dat van vele anderen.

De AI’s die de enorme hoeveelheden consumentengedragingen bekijken geven daarbij veel teveel aandacht aan een kleine groep hyperactieve gebruikers. Wat die doen wordt de norm bij aanbevelingen voor de grote massa.

Maar die kleine groep hyperactieve gebruikers is niet de norm. Hun gedrag wijkt vaak juist sterk af van de grote groep. Maar ze zijn ondertussen wel de ideale internetgebruikers vanuit een sales-oogpunt: ze zien meer reclames dan wie dan ook. Dus de AI’s proberen de gewone gebruikers over te halen om zich aan te sluiten bij de radicale groepen hyperactieve gebruikers. Meer kijktijd, meer clicks, meer reclame, meer inkomsten.

En dat heeft gevolgen.

Een paar jaar geleden kwam Microsoft uit met de vriendelijke Twitter chatbot tay.ai. Zelflerend. Binnen 24 uur wisten Twittergebruikers de onschuldige bot tot racistische uitspraken aan te zetten.

De moon-hoax, aliens, en andere randtheorieen leveren meer kijktijd en meer clicks op, en worden dus door de zelflerende algoritmen harder gepushed.

En ook politiek leveren radicalere ideeën meer kijktijd en meer clicks op, en krijgen dankzij zelflerende algoritmen meer aanhang.

Het goede nieuws is dus dat de stille meerderheid nog steeds bij zijn hoofd is. Het slechte nieuws is dat we door AI’s gemanipuleerd worden. Gemanipuleerd in feite om te radicaliseren. Niet vanwege het radicaliseren zelf, maar simpel vanwege de clicks, de kijktijd, en de reclameinkomsten.

Kunnen we daar iets aan doen? Als we de bijverschijnselen van de meer clicks, meer kijktijd, meer inkomsten eenmaal in de gaten hebben kunnen we ervoor kiezen om de AI’s te veranderen. Youtube heeft aangegeven dat ze daarmee begonnen zijn. Wie volgt?

Dit artikel naar aanleiding van een tweet van Guillaume Chaslot.

En dit is natuurlijk nog maar het topje van een waanzinnig breed en interessant thema. Denkt u overigens niet dat u binnenkort ineens geen samenzweringstheorieën meer in uw Youtube feed krijgt. Zo eenvoudig en zwart-wit zal het ook weer niet liggen.

No Comments :

Geef een reactie :

* Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: